Centralny Port Komunikacyjny jest planowanym węzłem transportowym, łączącym nowe lotnisko, węzeł kolejowy i drogowy. Ma powstać między Warszawą i Łodzią, w gminie Baranów i stać się największym w tej części Europy hubem transportowego. Skala inwestycji jest ogromna, port ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Szacowany koszt to ponad 35 mld złotych.
Jednak rozwijanie transportu lotniczego w obliczu kryzysu klimatycznego jest nieodpowiedzialne. Przed epidemią korona wirusa transport lotniczy na świecie generował około 3% wszystkich antropogenicznych emisji CO2. W celu osiągnięcia neutralności klimatycznej musimy ograniczyć latanie, a nie je rozwijać. Obecnie powinniśmy podejmować inwestycje tylko w najmniej emisyjne środki transportu np. kolej. Z tego punktu widzenia oceniamy inwestowanie w CPK negatywnie.
W naszym zestawieniu wzięliśmy pod uwagę, czy kandydat popiera budowę CPK, czy nie oraz na co chciałby przesunąć środki planowane na tą inwestycję.
Robert Biedroń – wielokrotnie wypowiadał się przeciwko budowie CPK. Na przykład już w kwietniu 2019 r. mówił w imieniu partii Wiosna: „Postulujemy natychmiastowe wstrzymanie prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym. To jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji, jakie zaplanowano w ostatnich 30 latach III RP”. (26.04.2019) Wtedy postulował przekazanie środków z tej inwestycji m.in. na podwyżki dla nauczycieli. Obecnie, Robert Biedroń wybrał się do Modlina, gdzie funkcjonuje lotnisko. Podczas konferencji kandydat Zjednoczonej Lewicy stwierdził: „Należy wstrzymać budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i wesprzeć finansowo Modlin” (25.05.2020)
Zatem kolor zielony za sprzeciw wobec CPK, żółty za pomysł wspierania istniejącego lotniska.
Krzysztof Bosak – podobnie jak w przypadku przekopu Mierzei Wiślanej, kandydat Konfederacji wypowiada się za inwestycją w CPK, nie dostrzegając jakichkolwiek problemów ekologicznych z tym związanych. Kwestionuje jedynie ekonomiczną opłacalność inwestycji.
Andrzej Duda –zdecydowanie popiera budowę CPK i uważa ją za absolutnie niezbędną, najlepszą, niezastąpioną do budowania naszej dumy narodowej itd. Jesteśmy wielkim narodem i stać nas na budowę takiego wielkiego lotniska – tak można streścić wystąpienia urzędujący prezydenta w tym temacie.
https://biznes.radiozet.pl/News/Andrzej-Duda-o-CPK-stac-nas-na-to-jestesmy-narodem-zwyciezcow
Szymon Hołownia – wielokrotnie krytykował plany budowy CPK. Uważa, że zamiast na CPK należy wydać środki na edukację, opiekę zdrowotną i pomoc osobom niepełnosprawnym. Nawołuje do stworzenia w Polsce nowego systemu kolejowego, który powoduje mniejsze zanieczyszczenia środowiska.
Wypowiedź z cytatu od 13 minuty https://www.youtube.com/watch?v=ZzmjGjsNhyA&list=PLQKEGx_YWgShA7B5N48x5xYxjN0SN7y-e&index=28
Władysław Kosiniak-Kamysz – wielokrotnie krytykował plany budowy CPK, jest przeciw takiej inwestycji, nazywając ją wyrazem megalomanii. Natomiast jako redakcja Ekowyborcy mamy wątpliwości, co do ekologiczności inwestycji, na które kandydat PSL chciałby przekazać te pieniądze. Szczególne wątpliwości budzi budowa drogi ekspresowej S 12, przy której nie przewidziano odpowiednich przejść dla dzikich zwierząt.
Rafał Trzaskowski krytykuje plan budowy CPK szczególnie teraz, w obliczu kryzysu wywołanego koronawirusem. Uważa, że środki zaplanowane na tą budowę powinny zostać przekazane na „poduszkę antykryzysową”. Jednak kandydat nie mówi o całkowitym odwołaniu budowy CPK, a jedynie o jego zawieszeniu na 2-3 lata.